لنت ترمز سراتو چگونه کار می‌کند؟

اصلی‌ترین وظیفه سیستم ترمز سراتو را لنت ترمز سراتو بر عهده دارد. لنت ترمزهای سراتو، قطعاتی ساخته شده از دو بخش فولادی و مواد اصطکاکی هستند. قطعه فولادی در پشت لنت قرار می‌گیرد و و ظیفه نگه داشتن مواد اصطکاکی را بر عهده دارد. مواد اصطکاکی به سمت دیسک قرار می‌گیرند تا اصطکاک لازم برای ایست خودرو را به وجود بیاورند. مختصرا درباره لنت ترمز سراتو توضیح کوتاهی ارائه کردیم؛ حالا نوبت پاسخ دادن به سوال «لنت ترمز سراتو چگونه کار می‌کند؟» است.

وظیفه لنت ترمز سراتو

در هنگام رانندگی، به دلایل بسیاری ممکن است از پدال ترمز استفاده کنیم. برای مثال وجود دست انداز و سراشیبی در مسیر رانندگی، وجود ترافیک، جلوگیری از برخورد با خودرو یا عابرین پیاده، چراغ قرمز و… همگی از عوامل استفاده از ترمز هستند. هنگامی که پدال ترمز را فشار می‌دهید، لنت ترمز سراتو به دیسک چرخ ساییده می‌شوند. این سایش موجب ایجاد اصطکاک می‌شود. اصطکاک به وجود آمده دو وظیفه ایست کامل و کاهش سرعت خودرو را به عهده دارد. در واقع در عمل ترمز گرفتن، نقش اصلی را ایجاد اصطکاک ایفا می‌کند. کاهش سرعت یا توقف کامل به میزان اصطکاک ایجاد شده توسط لنت ترمزها بستگی دارد. به وجود آوردن این اصطکاک موجب خوردگی لنت ترمز سراتو می‌شود. بنابراین هر چند وقت یک بار نیاز به تعویض لنت ترمزهای خود دارید.

اجزای لنت ترمز سراتو

لنت ترمز سراتو سایپا از دو قطعه اصلی تشکیل شده است. در کنار این دو قطعه قطعات دیگری هم وجود دارند که در روند ترمزگیری بسیار تاثیرگذار هستند. در زیر به توضیح این اجزا پرداختیم:

ساختار بیرونی لنت ترمز سراتو

به صورت کلی در تمام لنت ترمزها ساختار بیرونی شامل دو صفحه فلزی است که به وسیله پیچ یا سیمان به یکدیگر متصل شده‌اند. این صفحات از جنس فولاد یا آلیاژهای آلومینیومی هستند. این قطعات به صورت روکش برای پلاستیک‌های لنت ترمز نصب می‌شوند. این قطعه را همچنین با نام کفشک لنت هم می‌شناسند.

پایه پلاستیکی

پایه پلاستیکی قطعه‌ای برای قرارگیری کفشک است. این قطعه را از پلاستیک بسیار مقاوم و انعطاف‌پذیر می‌سازند تا در برابر فشار و ورود اصطکاک از طرف دیسک دچار سایش و خراش نشود.

مواد ضد ساییدگی

از مواد ضد ساییدگی برای ساخت پوششی روی لایه‌های فریکشن استفاده می‌شود. این مواد باعث ایجاد یک لایه معدنی به روی لایه‌های فریکشن می‌شود تا از ساییدگی بسیار سریع لنت ترمز سراتو جلوگیری کند. همچنین استفاده از یک لایه مواد ضد ساییدگی مانع گرفتگی لنت ترمز می‌شود.

مواد فریت

مواد فریت از مواد تشکیل دهنده لایه‌های فریکشن هستند. این مواد معمولا از جنس فلزاتی مانند آهن، مس و کروم ساخته می‌شوند. دلیل اصلی استفاده از این مواد، مقاومت بالای آن‌ها در برابر اصطکاک است. همچنین این مواد قادر هستند تا حد زیادی از گرم شدن جلوگیری کنند. مواد فریت در واقع همان بخش از لنت ترمز است که اصطکاک به وجود می‌آورد.



موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،
[ ۲۸ آبان ۱۴۰۲ ] [ ۰۶:۱۴:۱۴ ] [ pari ]
[ نظرات (0) ]
[ ]