تفاوت تخته چندلایی و نئوپان

اما اولین موردی که باید در ساخت این وسایل به آن توجه شود، جنس و نوع چوبی است که مورد استفاده قرار می‌ گیرد. در این صنعت انواع چوب ام دی اف، نئوپان، تخته چندلا و … برای ساخت وسایل کاربرد دارند. همچنین مهمترین قسمت در تولید یک محصول چوبی، انتخاب نوع چوب می باشد. زیرا هر کدام آنها از دوام و استحکام خاصی برخوردار هستند.

بعنوان مثال، برای ساخت مبلمان باید از چوب محکم و با دوامی استفاده کرد تا در هنگام استفاده بتواند همه وزن ‌ها را تحمل کند. بنابراین لازم است تفاوت بین انواع جنس چوب را بدانید تا بتوانید انتخاب بهتری در هنگام خرید و ساخت قطعه چوبی داشته باشید. در ادامه با تخته چندلایی و نئوپان آشنا خواهید شد، پس با ما همراه باشید.

نئوپان چیست؟
نئوپان چیست؟ محصولی است که از خرده چوب های فرآوری شده مانند خاک اره ساخته می شود. این خرده چوب ها به همراه چسب یا رزین به یکدیگر فشرده شده اند. نحوه تولید نئوپان به این صورت است که ابتدا ضایعات به دست آمده از چوب درختان را به خرده چوب تبدیل می کنند.

بعد از رطوبت گیری و همگن شدن به آنها چسب زده و تحت پرس حرارتی قرار می دهند. این محصول، چندین بار تحت فرآیند فشرده سازی قرار می گیرد تا خرده چوب ها و چسب به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند.

ترکیب نهایی به صورت مایع است که بعد از فشرده سازی به صورت ورق هایی با وزن متعادل و یکنواخت در می آید. این ورق ها پس از سرد شدن و سمباده کشیدن قابلیت استفاده را دارند.
مزایای نئوپان
نئوپان نسبت به دیگر چوب ها ارزان تر است. زمانی که ظاهر و استحکام چوب اهمیت کمی دارد، این محصول گزینه مناسبی برای جایگزینی با سایر چوب ها می باشد. وزن نئوپان بسیار سبک است و به راحتی جابجا می شود. این محصول چوبی قابلیت عرضه به صورت ورق های گسترده را دارد. همچنین می توان آن را با ورق های ملامینه تزیین نمود.

معایب نئوپان
این فرآورده ی چوبی علاوه بر مزایا دارای معایبی نیز می باشد. استحکام و مقاومت نئوپان کم است و تحمل بالایی در مقابل بار سنگین و فشار ندارد. در ساخت آن از مواد شیمیایی استفاده می شود. به همین دلیل نئوپان با محیط زیست سازگار نیست.
در صورت قرار گرفتن در رطوبت، سطح آن متورم و پوسته پوسته می شود. همچنین رنگ آن تغییر می کند. بنابراین استفاده از نئوپان در محیط های مرطوب مناسب نیست. نئوپان ظاهر چندان زیبایی ندارد و بیشتر در مواردی که ظاهر کار از اهمیت بالایی برخوردار نیست، مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد نئوپان
نئوپان در صنعت ساخت و ساز کاربردهای فراوانی دارد که از جمله آنها می توان به کابینت سازی، سرویس خواب و مبلمان، درب های چوبی به جز ضد سرقت، دکوراسیون داخلی ساختمان، کمد و قفسه، کف و دیواره ها اشاره نمود.

تخته چندلایی یا پلای وود چیست؟
پلای وود تخته ای چوبی است که از لایه های متعدد ورق های چوبی ساخته شده است. برای تولید تخته چندلایی از چوب درختانی مانند سرو، ماهون، افرا، کاج و … که استحکام بالایی دارند، استفاده می شود.

پخش تخته چندلایی در تهران برای تولید این محصول، ورق های نازک چوب را به وسیله ی چسب قوی یا رزین مخصوص به یکدیگر می چسباند. سپس آنها را تحت فشار و دمای بالا قرار می دهد و با دستگاه مخصوص، پرس می کند.

محصول پرس شده را در جایی قرار می دهد تا خشک شود. در نتیجه محصول نهایی یعنی پلای وود آماده است. این محصول چوبی در انواع مختلف سه لا، هفت لا، دریایی، ضد آب و … تولید و روانه بازار می شود. فروش تخته چندلایی در تهران با قیمت مناسب و کیفیت بالایی صورت می گیرد.


مزایای تخته چندلایی
مزایای تخته چندلایی فراوان می باشد. تخته چندلایی سبک است و به راحتی جابجا می شود. این محصول در عین سبک بودن، از استحکام بالایی برخوردار می باشد و در برابر ضربه و فشار از خود مقاومت نشان می دهد. برای هدایت گرما می توان از این محصول استفاده نمود.

پلای وود نسبت به چوب های معمولی در برابر آتش مقاوم است. این محصول زمانی که شعله ی مستقیم به آن برخورد کند، می سوزد. اما سوختن آن با سرعت کم پیش می رود. ترک خوردگی از معایب شاخص عمده ی چوب ها می باشد. اما فرآیند ساخت تخته چندلایی به شکلی است که آن را در برابر ترک خوردگی مقاوم می کند.

در واقع پلای وود با فرو کردن پیچ و میخ داخل آن، ترک نمی خورد و نمی شکند. تخته چندلایی در ابعاد بزرگ تولید می شود و روکش های متنوعی دارد که باعث شده تا ظاهر آن زیبا شود. این محصول ضد آب می باشد و برای هر شرایط آب و هوایی مناسب است.

معایب تخته چندلایی
تخته چندلایی نسبت به چوب های دیگر گران تر است. باید لبه های آن پرداخت شود. زیرا مشخص هستند. تخته چندلایی معمولا خرد می شود و بریدن آن آسان نیست.

کاربرد تخته چندلایی
کاربردهای تخته چندلایی بسیار گسترده می باشد و تقریبا در اکثر مکان هایی که نیاز به چوب و تخته های چوبی است، می توان از آن استفاده نمود. از مهمترین کاربردهای تخته چندلایی می توان به استفاده از آن در درب های چوبی، کابینت، مبلمان، جعبه های بسته بندی، کفپوش و سقف منازل، پوشش دیوار و پله، قالب بندی ساختمان، وسایل چوبی و تزئینی، صنایع نظامی و دریایی اشاره نمود.

تفاوت تخته چندلایی و نئوپان
چوب های انواع مختلفی دارند که از لحاظ ضخامت، ذرات، الیاف، عایق و … با یکدیگر مورد مقایسه قرار می گیرند. در مقالات قبل با تفاوت پلای وود و MDF آشنا شدیم. در این مقاله از پارینه چوب به تفاوت تخته چندلایی و نئوپان می پردازیم.


• تفاوت اصلی بین درجات مختلف این محصولات یعنی حفره ها، سوراخ ها و گره ها می باشد. مقدار این نقص ها و کاری که برای ترمیم آنها لازم است، درجه ی محصول را مشخص می کند. نوع چسب در درجه بندی آن نقش مهمی دارد.
یکی از بهترین راه های تشخیص درجه ی محصول مهری با APA (موسسه ی چوب مهندسی شده) است. این مهر یکی از حروف A، B، C یا D را دارد که بر اساس نوع استفاده ی پنل می توان ارز انواع مختلف آن استفاده نمود.


• یکی دیگر از تفاوت‌ های مهم در این محصولات چوبی ابزار آلات برش آنها می باشد. برای برش هر کدام می ‌توان از ابزارهای مختلفی مانند تیغ اره خط زن، نواری، شیار زن، عمودی بر و افقی بر استفاده نمود.

• نئوپان از خرده چوب های فرآوری شده مانند خاک اره تولید می شود. اما تخته چندلایی محصولی طبیعی از چوب های درختانی مانند سرو، کاج، ماهون و … می باشد که استحکام بالایی دارند. در واقع پلای وود از چسباندن چند لایه ورق نازک به یکدیگر تهیه می شود.

• تخته چندلایی از ظاهر زیبایی برخوردار است و دارای روکش های متنوعی می باشد. اما نئوپان ظاهر چندان زیبایی ندارد.

• نئوپان نسبت به چوب های دیگر ارزان تر ولی پلی وود گران تر است.

• پلای وود در عین سبک بودن، استحکام و مقاومت بالایی دارد. اما استحکام و مقاومت نئوپان پایین می باشد.

• در ساخت نئوپان از مواد شیمیایی استفاده شده است. پس با محیط زیست سازگاری ندارد. اما تخته چندلایی از ورق های نازک چوب های طبیعی ساخته شده و به محیط زیست آسیبی وارد نمی کند.

• تخته چندلایی در برابر رطوبت مقاوم است و مناسب برای هر شرایط آب و هوایی می باشد. اما نئوپان با قرارگیری در معرض رطوبت، متورم و پوسته پوسته می شود.

 



موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،
[ ۱۴ تیر ۱۴۰۱ ] [ ۰۳:۰۴:۰۳ ] [ pari ]
[ نظرات (0) ]
[ ]