متخصص تغذیه و رژیم درمانی آنلاین

 این ماده نه تنها به ثابت ماندن وزن کمک می کند،
بلکه کاهش آن را نیز به همراه دارد. زیره هم به صورت دانه و هم پودر برای لاغری مناسب است. در این مقاله به تاثیر زیره بر لاغری می پردازیم. با ما همراه باشید.


زیره چیست؟

زیره، دانه ای معطر و ضد نفخ با طبع گرم و خشک است. این ماده دارای خاصیت خوراکی و دارویی فراوانی می باشد. از جمله آنها می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت پوست، بهبود کلسترول خون و ... اشاره نمود. زیره در دو نوع سیاه و سبز وجود دارد که زیره سبز از مواد تشکیل دهنده ادویه کاری می باشد. این دانه ی معطر دارای پروتئین، کربوهیدرات، قند، چربی، کلسترول، سدیم، فیبر رژیمی، آهن، کلسیم، روی، منیزیم و ... است.

 


خواص زیره

زیره خواص زیادی دارد که از مهمترین خواص آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:


1- درمان هموروئید

هموروئید یا یبوست معمولا به دلیل افزایش فشار روی رگ های انس و رکتوم در بدن به وجود می آید که باعث تورم، درد و خونریزی می شود. فیبر بالای زیره سبز به طور طبیعی موجب تحریک سیستم گوارش، بهبود هضم و درمان هموروئید می شود. علاوه بر آن، خواص ضد قارچ و میکروبی دانه های زیره باعث درمان عفونت های ناشی از هموروئید می گردد.
زیره سبز برای کمک به هضم غذا از تشکیل گاز در دستگاه گوارش جلوگیری می کند. همچنین دارای خواصی است که برای مقابله با نفخ شکم مفید می باشد. نفخ شکم، درد و فشار شکم را به همراه دارد.


2- کمک به هضم

زیره سبز حاوی ترکیباتی است که با تحریک غده های مسئول ترشح اسیدها، صفرا و آنزیم ها باعث هضم بهتر غذا در معده و روده می شود.


3- سلامت پوست

ویتامین E موجود در زیره سبز به عنوان آنتی اکسیدان به تقویت دیواره مویرگی در پوست کمک می کند و رطوبت و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد. به همین دلیل، زیره سبز به عنوان یک ماده طبیعی ضد پیری عمل می کند. طبق مطالعات انجام شده، ویتامین E با کمک به کاهش التهاب در بدن و پوست موجب سلامت و جوانی آن می شود. همچنین این ویتامین روند بهبود پوست را تسریع می کند. با افزایش سرعت بازسازی سلول ها می توان از زیره سبز برای درمان زخم ، آکنه و چین و چروک استفاده نمود.
هنگام تماس پوست با دود سیگار و نور خورشید، آنتی اکسیدان های موجود در زیره سبز از پوست در برابر سرطان محافظت می کنند. علاوه بر این زیره سبز در درمان علائم اگزما و آکنه مفید می باشد. زیره سبز دارای خواص ضد قارچ و ضد باکتری است که موجب جلوگیری از عفونت های پوستی می شود.


4- تقویت سیستم ایمنی

زیره ویتامین C دارد و استفاده از آن به عنوان ادویه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. این ویتامین برای افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها به دلیل استرس، ضعیف است، مفید می باشد. مصرف کافی ویتامین C یک روشی ایده آل برای بهبود سلامت عمومی بدن می باشد. استفاده از مواد غذایی حاوی این ویتامین در کاهش فشار خون، خطر سکته قلبی و مغزی، مبارزه با استرس اکسیداتیو که منجر به سرطان می شود بسیار موثر است.


تاثیر زیره بر لاغری

بر خلاف تصور عموم، لاغر شدن کار سختی نیست. اگر از خاصیت های فوق العاده ی مواد غذایی مطلع باشید، آن ها را در رژیم غذایی خود به کار ببرید و از ورزش کمک بگیرید، روند لاغر شدن به سرعت و به راحتی پیش می رود. زیره یکی از این موارد است که می تواند بر لاغر شدن شکم و پهلو تاثیرات قابل توجهی داشته باشد. زیره باعث افزایش متابولیسم، کاهش سطح کلسترول و پایین آوردن قند خون می شود. طبق مطالعات انجام شده، مصرف زیره در برخی افراد به کاهش وزن کمک می کند. زیره حاوی ماده ای به نام تیموکینون است. این ماده خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد، همچنین با از بین بردن رادیکال های آزاد موجب سم زدایی بدن می شود. در طول زمان تاثیرات زیره به همراه رژیم غذایی و ورزش باعث کاهش چربی های انباشته شده و از بین رفتن التهاب ها در بدن می گردد. هنگامی که تمامی این موارد در کنار یکدیگر صورت گیرند، به مرور زمان متوجه کاهش نفخ، ورم و خستگی خواهید شد.

 


روش هایی برای مصرف زیره

عرق زیره: به کمک افزایش متابولیسم بدن، قند خون را متعادل می کند. روزانه دو بار با معده خالی برای تاثیر گذاری بیشتر استفاده شود.

مکمل های گیاهی: قرص های گیاهی حاوی زیره سیاه را روزانه یک عدد همراه با غذا میل نمایید.

پودر زیره: پودر زیره را به عنوان ادویه یا به همراه ماست در رژیم غذایی خود اضافه کنید.

دمنوش زیره: دمنوش را به مدت یک ماه بعد از وعده های غذایی بنوشید.

 


عوارض زیره

استفاده بیش از حد زیره، عوارضی به همراه دارد. مطالعات ثابت کرده اند که زیره یک ماده کاملا بی خطر و غیر سمی است. حتی در مقدار بالا هم مصرف شود، عوارض جانبی ندارد. اما برخی افراد برای استفاده از آن باید با پزشک خود مشورت کنند و از عوارض آن آگاه باشند که عبارتند از:

1- آسیب به کبد: دانه ی زیره دارای روغن می باشد. در صورت استفاده ی بیش از حد آن، فرد مبتلا به کبد چرب می شود و یا کلیه ها در معرض خطر قرار می گیرند.

2- منع مصرف افراد دیابتی: یکی از ویژگی های زیره، کاهش قند خون می باشد. به همین دلیل افرادی که مبتلا به دیابت هستند نباید از زیره استفده کنند.

3- آروغ زدن: زیره به دلیل خاصیت رفع نفخ، ممکن است موجب آروغ زدن های مکرر شود که خوشایند نیست.

4- سقط جنین: بهتر است افراد باردار تحت نظر پزشک از زیره استفاده نمایند.


سخن پایانی

افراد در گذشته از زیره به عنوان داروی گیاهی استفاده می کردند. امروزه نیز خواص فوق العاده ی زیره بر کسی پوشیده نیست. زیره علاوه بر تاثیرگذاری در لاغری فواید بی شمار دیگری هم دارد. قرار دادن زیره به عنوان ادویه در رژیم غذایی خود کمک شایانی به حفظ سلامتی شما می کند. اگر قصد لاغری و تناسب اندام را دارید و وقت مراجعه حضوری را ندارید، می توانید متخصص تغذیه و رژیم درمانی آنلاین را انتخاب نمایید و از خدمات آن استفاده کنید.



موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،
[ ۱۴ تیر ۱۴۰۱ ] [ ۰۲:۳۸:۴۴ ] [ pari ]
[ نظرات (0) ]
[ ]